Ako si vybrať bicykel?

Prečítajte si pár našich rád

Ako si vybrať bicykel?

Prečítajte si pár našich rád


Poradíme s výberom

Dnešný trh ponúka množstvo druhov bicyklov určených na rôzne účely. Preto sme sa rozhodli urobiť jednoduchú a prehľadnú „poradňu“ po ktorej prečítaní budete mať pri kúpe nového bicykla jasnejší a jednoduchší výber.

Pred  kúpou bicykla si však položte jednoduché ale veľmi dôležité otázky:

Na akom type povrchu bude môj nový bicykel hlavne jazdiť? Bude to asfaltová, poľná, horská alebo nespevnená cesta?

Ako intenzívne budem bicykel využívať?

Na základe povrchu jazdy a využitia sa bicykle delia do viacerých hlavných kategórií, ktoré Vám v nasledujúcej tabuľke vysvetlíme a prejdeme si, ako si správne zvoliť veľkosť bicykla k našim potrebám.

Správny nastavenie posedu na bicykli má výrazný vplyv na vaše pocity počas cyklistickej túry, preto je dôležité nastaviť si správny posed.
Dnes vyrábajú horské bicykle s kolesami o priemere 27,5´´ a 29´´. Ktorý z týchto priemerov si vyberiete je len na Vás. My Vám však poskytneme pár faktov a vlastností.
Posledným krokom pred kúpou Vášho nového bicykla je výber vhodnej veľkosti rámu. Pod veľkosťou rámu sa rozumie dĺžka stredovej trúbky.

Nenechávajte výher na náhodu a prídte si bicykel aj k nám vyskúšať.

Nenechávajte výher na náhodu a prídte si bicykel aj k nám vyskúšať.

  • Správny výber
  • Správny posed
  • Správna výška
  • Veľkosť kolies

Na základe povrchu jazdy a využitia sa bicykle delia do niekoľkých hlavných kategórií:

Horské bicykle (MTB) 

Kategória bicyklov pre nadšencov, ktorí vyznávajú jazdu v teréne, prevažne mimo asfaltovej cesty. MTB bicykle majú zväčša širšie plášte, takže majú väčšiu priľnavosť (grip) k povrchu, čo jazdec využije hlavne v teréne, kde ho bicykel podrží aj na extrémnom povrchu. Na asfaltke majú o niečo väčší odpor z dôvodu už spomínanej šírky plášťov.

Bicykle určené na jazdu v teréne sa vyrábajú s odpružením, ktoré eliminuje prenos vibrácií na jazdca počas jazdy na nerovnom povrchu.

·       Bicykle s odpruženou prednou vidlicou (Hardtail)

·       Celoodpružené bicykle (Fully)

Cestné bicykle 

Tieto sú určené na športovú a pretekársku jazdu na hladkej asfaltovej ceste. Sú ľahké, rýchlosť z nich doslova vyžaruje. Charakteristické sú 28''kolesá, hladké plášte a nízko položené zahnuté riadidlá (barany). Jazdec je konštrukciou bicykla posadený do športového, aerodynamického posedu.

Krosové bicykle a trekingové bicykle 

Správna voľba pre tých, ktorí chcú bicykel na výlety a do ľahšieho terénu s prevahou spevnených ciest a cyklotrás. Posed je vzpriamený, pohodlný, poväčšine sú na tejto kategórií bicyklov 28'' ráfiky s užšími plášťami s jemným vzorom. Prevody týchto bicyklov sú podobné ako na horských, vďaka tomu sú schopné prejsť aj kopcovitý a zložitejší terén. Krosové bicykle sa od trekingových líšia športovejším poňatím, hrubším vzorom plášťov pre lepšiu priľnavosť v teréne. 

Mestské bicykle

Tieto bicykle neboli pred časom tak rozšírené ako dnes. Naši zákazníci majú neustále väčší záujem o bicykel ako dopravný prostriedok. Význam mestského bicykla netreba ani laikovi podrobne predstavovať. Nechajte v pekný slnečný deň svoje auto doma a oddajte sa slobode pohybu naprieč parkom, stresu za volantom ste si už užili dosť!  Pohodlný vzpriamený posed, kryty reťaze pre možnosť jazdy v civilnom oblečení.

Elektro bicykle 

Najnovšia kategória bicyklov na trhu. Tieto bicykle sú vhodné pre starších cyklistov, prípadne na každodenné dochádzanie do práce. Pomáhajú do kopca, takže jazdec vydrží viac a má tiež väčší pôžitok z výletu.

Dámske bicykle

Dámske bicykle sú dostupné vo všetkých uvedených kategóriách. Sú plne prispôsobené dámam s ohľadom na ich stavbu ženského tela. Majú odlišnú geometriu rámu (kratšie, nižšie položenú), tenšie madlá, odlišne tvarované sedlá, mäkšie pružiny vo vidliciach kvôli menšej váhe. Samozrejmosťou je aj dizajnové prispôsobenie ženám.

Detské bicykle 

Bicykle pre začínajúcich cyklistov sú prispôsobené potrebám detí. Výber bicykla tu na rozdiel od bicyklov pre dospelých znamená priemer kolies, nie veľkosť rámu. Na výber sú v chlapčenských a dievčenských prevedeniach. Veľkosť detského bicykla je potrebné starostlivo zvážiť, alebo sa poradiť s vyškoleným predajcom bicyklov. 

Výber bicykla pre deti:


Výber bicykla pre dospelých:

SPRÁVNY POSED NA BICYKLI
Správny nastavenie posedu na bicykli má výrazný vplyv na vaše pocity počas cyklistickej túry, preto je dôležité nastaviť si správny posed. V tomto článku nájdete niekoľko rád ako nato, ale nezabúdajte na svoj pocit...

Sedlo
Sedlo má byť vodorovne. Ani špičkou dole, ani dohora. Špička sedla by mala byť nad stredom bicykla (miesto, kde sa uchytávajú kľuky pedálov).

Ako vysoko?

Sadneme si na bicykel a jednu z kľúk dáme rovnobežne so sedlovou trubkou (to je tá, v ktorej je zasunuté sedlo). Položíme nohu (v topánke) na pedál pätou. Noha pod kolenom sa nám musí pri pohybe dozadu mierne prepínať. Pokiaľ budete mať nohu úplne natiahnutú, budete mať sedlo príliš vysoko a môžete sa pri jazde na bicykli tzv. presýpať. Teda zadok sa vám bude presúvať zo strany na stranu.

A čo riadidlá?

Tak tu to už môže byť trochu individuálne a môžete sa riadiť svojimi pocitmi. Dôležitá je správna poloha brzdových páčok. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadneme, ruky položíme na riadidlá a natiahneme prsty. Brzdové páčky by sa nám mali zľahka opierať o spodnú časť prstov, aby sme vedeli bez problémov kedykoľvek zabrzdiť. Správna vzdialenosť a výška riadidiel voči sedlu je trochu kompromisom a môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Riadidlá musia byť dostatočne široké. V zásade trochu širšie než sú naše ramená.


V mnohých prípadoch je posledným krokom pred kúpou Vášho nového bicykla výber vhodnej veľkosti rámu. Pod veľkosťou rámu sa rozumie dĺžka stredovej trúbky najčastejšie udávaná v palcoch, alebo v cm.

Posledným krokom pred kúpou Vášho nového bicykla je výber vhodnej veľkosti rámu. Pod veľkosťou rámu sa rozumie dĺžka stredovej trúbky najčastejšie udávaná v palcoch, alebo v cm. Od toho sa odvíja celková stavba rámu bicykla. Jednoduché pravidlo hovorí, že pokiaľ vyskočíte na bicykel, mali by ste mať pár cm (2-5cm) priestor medzi rámovou trubkou a rozkrokom (predstavte si, že by tam priestor nebol a zoskočíte z bicykla v nejakom náročnejšom teréne...au!)

Rámy jednotlivých modelov sa líšia od spôsobu využitia- turistické, športové, až závodné, pričom sa mení hlavne uhol posedu jazdca. Ďalšie nastavenia bicykla (výška sedadla, uhol riadítok...) považujeme za osobné nastavenia jazdca, čím si bicykel prispôsobí svojmu štýlu jazdy. V neposlednom rade je dôležité pripomenúť, že aj veľkosť kolies zohráva rolu pri výbere veľkosti rámu bicykla. Preto pokiaľ máte možnosť navštívte predajňu bicyklov, kde Vám vyškolení odborníci radi a ochotne poradia.

Uvedená tabuľka je orientačná a udáva približné veľkosti rámov v závislosti od výšky postavy jazdca. 

Detské bicykle sa rozdeľujú na niekoľko veľkostí podľa priemeru kolesa, ktoré sa líšia použitím pre danú vekovú kategóriu detí. Prípadne sa dá rozlišovať podľa výšky dieťaťa.

AKÚ VEĽKOSŤ KOLIES SI VYBRAŤ?

Dnes vyrábajú horské bicykle s kolesami o priemere 27,5´´ a 29´´. Ktorý z týchto priemerov si vyberiete je len na Vás. My Vám však poskytneme pár faktov a vlastností spomínaných priemerov, na základe ktorých budete mať jednoduchší výber veľkosti kolesa.

Pri väčšine kategórií bicyklov je veľkosť kolesa prispôsobená typu a jazdným vlastnostiam bicykla. Ale samozrejme že existuje výnimka a ňou je kategória horských bicyklov. Tu sa dnes vyrábajú kolesá o priemere 26´´ , 27,5´´ a 29´´. Ktorý z týchto priemerov si vyberiete je len na Vás. My Vám však poskytneme pár faktov a vlastností spomínaných priemerov, na základe ktorých budete mať jednoduchší výber veľkosti kolesa.

26“ kolesá sú v teréne obratnejšie, lepšie zvládajú prudké a pomalé výjazdy, akcelerácia je pohotová, majú lepšiu manévrovateľnosť v trialových chodníkoch a v prudkých zákrutách. Je to rokmi overená klasika, ktorá však vývojom v cyklistickom priemysle začína niektorými vlastnosťami zaostávať za 27,5´´ a 29´´ kolesami. Majú nižšiu hmotnosť.

27,5´´ kolesá sú jasný trend, ktorý je kompromisom medzi 26´´ a 29´´ kolesami. Obratnosť, jednoduché ovládanie, optimálna priľnavosť k povrchu, pohotová akcelerácia a vynikajúce jazdné vlastnosti predurčujú skvelú budúcnosť tohto rozmeru. 27,5“ kolesá v sebe kombinujú to najlepšie z oboch „konkurenčných“ rozmerov a nikdy nebol zaznamenaný výsledok presne uprostred. V prípade hmotnosti majú 27,5“ kolesá bližšie k 26“ – sú ľahké a hravé. Z hľadiska efektivity a istoty ovládania sa naopak podobajú 29“ kolesám a v mnohých ohľadoch ich prekonávajú.

29“ bicykel je v teréne kľudnejší, lepšie zvláda nerovnosti, kolesá doslova plávajú po rozbitom povrchu, čím si udržiava rýchlosť a „valcuje nerovnosti ako tank.“ Je určený skôr pre vyšších jazdcov. Testovaním sa zistilo, že 29“ bicykel je na rýchlej trati, ktorá nemá náročné výjazdy a zjazdy, rýchlejší o 30“ na každú hodinu jazdy. V náročnom teréne sú však, aj napriek zmenám geometrie rámu, MTB bicykle s 29" kolesami predsa len menej obratné ako ostatné porovnávané rozmery.

Väčšie kolesá sú efektívnejšie pri náraze na nerovnosť, vďaka menšiemu nárazovému uhlu kladú menší odpor, a tak ľahšie prekonávajú prekážky.

Kolesá podobne reagujú na výmole, diery na cestách, cez ktoré koleso s väčším priemerom prejde pohodlnejšie a ľahšie bez výraznejšej straty rýchlosti.

Väčší priemer kolesa zaručuje väčšiu styčnú plochu s povrchom, čoho dôsledkom je väčšia priľnavosť k terénu a stabilita.


Akcelerácia je lepšia na kolese s menším priemerom, no roztočené väčšie koleso má lepší krútivý moment a zachová si rýchlosť.